tuning auto

Wat houdt tuning van auto’s in?

Wanneer we het over “tuning” hebben, bedoelen we over het algemeen het verbeteren van het uiterlijk, de prestaties of het rijgedrag van auto’s en andere voertuigen. Er zijn vier basiscategorieën voor het tunen en aanpassen van voertuigen: Motor tuning, ophanging tuning, carrosserie tuning en interieur tuning.

Vaak beperken tuners, werkplaatsen en fabrikanten zich niet tot één specifieke vorm van tuning. Om tegemoet te komen aan de persoonlijke voorkeuren van de tuners, vinden de aanpassingen aan de eigen auto gelijktijdig plaats over de verschillende deelgebieden van tuning:

Motor tuning

Oude motor eruit, krachtigere motor erin: Deze radicale kuur wordt vaak uitgevoerd, maar telt strikt genomen niet als tuning. Bij tuning gaat het om het verbeteren, uitbreiden of tunen van bestaande voertuigonderdelen, zodat ze meer vermogen leveren.

Een uitgangspunt hiervoor is de klassieke cilindervergroting: de cilinders worden uitgeboord om plaats te maken voor grotere zuigers die meer vermogen genereren.

Maar het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Vooral bij dieselmotoren zorgen turbochargers voor een hoger koppel en dus meer vermogen. Een toename van 20 procent is gebruikelijk, en een piek van 50 procent is mogelijk met een professionele configuratie. Het achteraf inbouwen van een supercharger is even effectief, maar wordt meestal gebruikt in benzinemotoren. De compressor verbetert de verbranding door meer lucht toe te voeren, waardoor het vermogen toeneemt.

De auto kan ook nieuwe hoogten bereiken door zorgvuldigheid. Regelmatig reinigen of vervangen van het luchtfilter is aan te bevelen, evenals het glad maken van de inlaat- en uitlaatkanalen voor meer prestaties.

Chip tuning wordt uitgevoerd zonder schroevendraaier. Hier beïnvloeden tuners de computersturing van de motor door bijvoorbeeld een hoger koppel mogelijk te maken via de chip en zijn gestuurde sensoren op de motor.

Tip: air intakes

Onderstel tuning

Autofabrikanten ontwerpen de vering van hun auto’s om een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken. Maar dit is niet naar ieders smaak. Voor tuners is suspension tuning – het aanpassen van onderstelcomponenten – dan ook een integraal onderdeel van hun dagelijkse werkzaamheden. Bovendien blijkt het bijzonder effectief te zijn. Tuning van de ophanging vervult twee wensen van de eigenaar: het verbetert het weggedrag en het uiterlijk van de auto. Motortuning daarentegen blijft verborgen onder de motorkap.

Verlaging

Verlaging is het verlagen van de carrosserie van de auto. Een verlaagde auto is een klassieker in de tuningwereld omdat hij er gewoon sportiever uitziet dan de fabrieksversie.

Maar wat is het nut? Het basisidee is: een verlaagde auto heeft een lager zwaartepunt. Daardoor ligt hij beter op de weg en gedraagt hij zich sportiever, vooral in bochten. Maar het verlagen van de auto kan ook nadelen hebben – vooral in het verkeer. De bestuurder heeft een minder goed overzicht. Bovendien kunnen stoepranden en hobbels plots een groot obstakel vormen.

De meeste tuning-fans nemen hier natuurlijk genoegen mee. Zij hebben verschillende mogelijkheden om hun ophanging wat dichter bij het asfalt te brengen. De eenvoudigste en goedkoopste is het installeren van verlagingsveren. Complexer zijn coilovers en sportophangingen.

Uitgelicht: Achterklep sierlijst

Verlagingsveren

Verlagingsveren zijn korter en steviger dan de standaardveren. Daardoor rolt en helt de auto minder over en reageert hij sneller op de stuurcommando’s van de bestuurder. De nieuwe veren moeten altijd worden beschouwd in combinatie met de schokdempers. Deze zijn namelijk op hun beurt weer uitgelijnd met de standaardveren.

Scroll naar top